Wednesday 21 March 2018

LUKISAN :)


v  Lukisan ialah seni yang menggambarkan objek atau pelan dengan garisan. Lukisan awal telah wajud sejak Zaman Batu pada dinding-dinding gua, umpanya Gua Lascaux di Perancis, Gua Niah di Sarawak, Gua Tambun di Perak dan sebagainya.
v  Karya lukisan yang dihasilkan biasanya menggunakan media jenis kering dan tidak menggunakan warna kecuali warna daripada alat lukis seperti pensel warna dan krayon.
v  Unsur garisan adalah penting dalam menghasilkan sebuah lukisan dan kebiasaannya dihasilkan secara spontan mengikut gerak hati, dan perasaan pelukis masing-masing.
v  Justeru, setiap lukisan dapat menunjukkan keaslian dan keindividuan gaya persembahan pelukisnya.

Lukisan di Gua Tambun, Perak

No comments:

Post a Comment

LUKISAN :)

v   Lukisan ialah seni yang menggambarkan objek atau pelan dengan garisan. Lukisan awal telah wajud sejak Zaman Batu pada dinding-dinding ...